13 levinud viga, millega oma kodulehe tekstid ära rikud

kodulehe tekstid_loksud

Pildi allikas

Enamasti räägitakse sellest, mida toimivale kodulehele kirjutada tuleks.

Ent sama oluline on see, mida sinna kirjutada EI TOHI.

On olemas väga konkreetsed vead, mida teevad ka kogenud koduleheloojad. Püüa neid igal juhul vältida.

Millest siis oma kodulehe tekstides eemale hoida, et see

  • hoiaks külastajad lehel ning
  • paneks nad seal ringi vaatama ja sinu kliendiks hakkama?

 

 

VIGA NR 1

JÄTAD END TUTVUSTAMATA

 

Seni, kuni sinu kaubamärk ei ole nii tuntud, et kõik seda ja sinu poolt pakutavaid tooteid / teenuseid ning nendega seotud väärtusi teavad, pead end külastajale kohe avalehel tutvustama.

Ta peaks avalehel saama 5 sekundiga teada 3 põhiasja:

  1. Mida ma siit saan
  2. Kuidas mu elu sellest paremaks muutub
  3. Mida ma edasi tegema peaks

 

 

VIGA NR 2

KESKENDUD SÕNALE „MEIE“, MITTE SÕNALE „SINA“ või „TEIE“

 

On ehk ainult üks olukord, kus võid oma kodulehel kasutada sõna „meie“ või oma kaubamärgi nime – kui oled juba lugejast ehk oma võimalikust kliendist rääkinud.

Tihti laome me oma tekstid meiesid ja minasid täis, unustades sealjuures täiesti selle, et veebikülastaja ei hooli meist karvavõrdki. Nagu Mihkel Raud ütleb – inimest kotib ainult tema ise:

  • Ta ei tulnud sinu lehele lugema, mida SINUL pakkuda on
  • Ta tuli sellepärast, et tal on vajadus, millele ta otsib lahendust

 

Vaata kõik oma tekstid üle ja asenda kõikjal „meie“ hoopis „sina“ või „teie“ vastu.

 

Seejärel vaata kõik tekstid veelkord üle, et sõnum ikka õigeks jääks.

PS. Meie-lauseid võid siin-seal ikka kirjutada. Ent need peavad alati väljendama seda, millist kasu külastaja neist enda jaoks saab.

 

VIGA NR 3

KASUTAD VAID ÜHT KINDLAT VORMINGUT

 

  • Kui iga lõik näeb välja täpselt ühesugune – äärest ääreni teksti täis tuubitud – kaotab lugeja kiirelt huvi.
  • Kui leht koosneb vaid täpploenditest, muutub see samuti lugemisel tüütuks. Halb on just siis, kui täpploendit kasutatakse liiga palju ja loendid on liiga pikad.
  • Kui kasutad liiga palju rasvast teksti, ei oska lugeja enam midagi oluliseks pidada.

 

Kui tahad külastajat oma lehel hoida, kasuta tekstide vormindamisel eri stiile.

 

 

VIGA NR 4

TERVITAD KODULEHELE JÕUDVAID KÜLASTAJAID

 

Sa ei pea kedagi tervitama.

Külastaja teab, et ta on kohal, ja tahab lihtsalt oma asjaga – lahenduste leidmisega – edasi liikuda.

Jäta „Tere tulemast meie kodulehele“ kus see ja teine ning hakka kohe asjalikuks.

 

 

VIGA NR 5

USALDAD KINNISILMI TURUNDAJAID

 

Probleem on selles, et turundajad on toodete / teenuste osas tavaliselt pigem üldiste, mitte spetsiifiliste teadmistega.

Tihti muudavad nad potentsiaalselt võimsa sõnumi – mis kliendile kõige enam korda läheb – ümmarguseks müügijutuks.

Sea nende töö küsimärgi alla: kas loodud sõnum ikka vajutab kliendi suurimale valule?

Miks me just nii teeme?

Jne.

Veebitekste luues mõtle alati sellele, et klient oleks esimesel kohal.

 

 

VIGA NR 6

VÕTAD KÕIK KOKKU SÕNADEGA „SÄÄSTA AEGA JA RAHA“

 

Kui tahad oma toote või teenuse põhisõnumiks kirjutada „säästa aega“ või „säästa raha“, anna endale kohe vastu näppe. Miks?

Sest need on kaks kõige enam ülekasutatud sõnapaari, mida ei tohiks esineda ühegi ettevõtte (eriti start-up’i) kodulehel.

Ole konkreetne ja mõõda kõike, mida saad!

 

Täpselt kui palju sa kliendi aega/raha säästad?

 

Üks kahest on sinu potentsiaalsete klientide jaoks tähtsam.

Uuri välja, kumb, ning pane konkreetse sõnumina kirja, kui palju sa neil oma toote või teenusega säästa aitad – eurodes, tundides või protsentides.

 

 

VIGA NR 7

ARVAD, ET SINU TARBIJA/SIHTRÜHM ON JUBE TARK (JA VAJAB SUURI SÕNU)

 

Iga sihtrühm koosneb väga erinevatest inimestest.

Ka siis, kui sinu potentsiaalsed kliendid on arendajad või häkkerid (kes on sinu arvates sinuga sama targad), tahab osa neist saada infot lihtsamal kujul.

Teistmoodi.

Lühemate lausetega.

Arusaadavamalt.

Sama asi kehtib ka juhul, kui sinu sihtrühma moodustavad IT-juhid või valitsusametnikud.

See kehtib alati.

 

Seega – ära loobi suuri ja tähtsaid sõnu või väga tehnilisi väljendeid, kui sa pole kindel, et need sulle kasuks tulevad.

 

VIHJE: Kui sulle ei meeldinud mingit teksti kirjutada, ei meeldi ka teistele seda ilmselt lugeda.

 

 

VIGA NR 8

UNUSTAD PANNA KÜLASTAJA JAH ÜTLEMA

 

Veebikülastajat huvitab kaks asja:

  1. kas sa lahendad tema probleemi / pakud seda, mida ta otsib
  2. kas ta saab selle sinu kodulehelt kiiresti ja kergesti kätte

 

Mida kauem sa suudad külastaja oma ausatele ja detailsetele väidetele „jah“ ütlema ning mõttes kaasa noogutama panna, seda suurem on tõenäosus, et tal tekib tunne, et sinu toode või teenus aitab lahendada tema probleemi. Miks?

 

Sest ta tunneb, et sa mõistad teda.

 

Kuidas seda teha?

Mistahes sisulehe teksti luues pühenda esimesed paar rida väidetele, millega lugeja samastuda võiks. Üks asi töötab alati hästi – kui kirjeldad probleeme, millega külastaja kokku puutub.

 

 

VIGA NR 9

TEED KÜLASTAJALE OSTMISE RASKEKS

 

Sinu koduleht peaks külastajale ostmise, päringu saatmise või kontaktivõtmise lihtsaks tegema!

Veendu, et sinu päringuvormid oleksid võimalikult lühikesed ja üleskutsenupud (CTA) hästi nähtaval.

Kui vaja, pane kasvõi oma menüüribale link „Osta siit“.

 

Sa ei taha küll agressiivse müüjana paista, ent samas ei taha sa ka ju seda, et inimesed sinu kodulehel „Osta kohe“ või „Lisa ostukorvi“ nuppu taga otsima peaksid.

 

Isegi kui usud, et inimesed saavad aru, et mingil pildil saab klõpsata, siis veendu selles (testides seda mõne värske silmapaari peal).

Ehk on ikkagi vajalik vastavasse kohta ka üks CTA-nupp lisada?

Seega – igal lehel peaks olema üleskutsenupp ja selged juhised, mida järgmisena teha.

Ära jää lootma, et  navigatsiooniriba ütleks inimestele, mida edasi teha. Pane järgmise sammu astumiseks nupp või link. Igale lehele.

 

 

VIGA NR 10

PEIDAD OLULISE INFO TEKSTI LÕPPU

 

 

Veebileht ei ole essee, kus kõigepealt on sissejuhatus, siis arutlus ja lõpuks järeldused. Vastupidi!

Sinu kõige tähtsam sõnum või info peab olema toodud kohe iga alamlehe alguses (ajakirjanduses nimetatakse seda tagurpidi püramiidiks).

Klient tahab kõigepealt näha suurt pilti:

  1. Mida sa tema heaks teha saad?
  2. Kuidas sa seda teistest paremini teed?

 

Alles siis võib teda hakata huvitama muu vähemoluline.

 

 

VIGA NR 11

PAKUD KÜLASTAJALE KORRAGA LIIGA PALJU

 

Kui annad külastajale korraga liiga palju infot, peletad ta oma lehelt minema.

Kui said inimese oma kodulehele näiteks sellega, et lubasid talle tasuta juurdepääsu mingile materjalile, siis pakugi seda. Jäta muud teemad (sh talle müümine) mõneks teiseks korraks.

Sama võib öelda ka sõnade arvu kohta.

 

Ära kasuta 30 sõna seal, kus saad sama asja öeldud 10 sõnaga.

 

 

VIGA NR 12

ILLUSTREERID TEKSTI MÕTTETUTE PILDIPANGA PILTIDEGA

 

Pildipanga pilt naeratavast inimesest arvuti taga on sama kasutu kui ahjuta saun.

Kui sa ei leia oma teksti illustreerimiseks sobivat fotot või ikooni, ehk on see märguandeks, et tekst polegi nii tähtis? Võib-olla peaksid sellest loobuma?!

 

Aga milline on üks mõttetu pildipanga pilt? Klišeelik, nähtavalt teeseldud, maitsetu.

 

Pildipangas on ka hulgaliselt pärleid – need tuleb sul lihtsalt üles leida. Ja see on ajakulukas.

Näe fotode otsimisega vaeva. On täiesti normaalne, et mõnikord kulub ühe tõeliselt hea ja sobiva pildi leidmiseks tund või kauemgi.

 

 

VIGA NR 13

JÄTAD TEKSTID TOIMETAMATA JA TAGASISIDETA

 

Sa vajad oma tekstile tagasisidet, sest nüüdseks oled ise juba teemas nii sügavalt sees, et lisa-silmapaar kulub marjaks ära.

  • Ega tekst osadele küsimustele vastamata jätnud?
  • Kas mõni osa tekstist võiks olla selgemini väljendatud?

 

Enne mistahes teksti kodulehele üles panemist anna see lugeda vähemalt kahele kolleegile/sõbrale, kellest üks võiks olla keeletoimetaja või väga hea keeletajuga.

 

Lisaks muule aitavad nad sul üles leida kirjavead ning muud lihtvead, mis sul kahe silma vahele võisid jääda.

 

NIPP: Kui iseenda tööd üle loed, on hea nipp alustada lõigu lõpust ja lugeda tagantpoolt ettepoole. Niimoodi püsid ergas ja leiad vead kergemini üles.

 


KOKKUVÕTE

 

Ära kohtle oma kodulehe külastajaid nagu õpetlasi, kellele meeldib lugeda keerulisi tekste.

Ära kohtle neid nagu juriste, kes ajavad peene kirjaga tekstis näpuga järge.

Tee parem oma tekst nii lihtsaks kui võimalik ja VÄLDI neid vigu:

  1. Jätad avalehel end tutvustamata
  2. Kirjutad endast, mitte lugejast
  3. Vormindad kogu teksti ühte moodi
  4. Kirjutad avalehele suurelt „Tere tulemast meie kodulehele!“
  5. Usaldad kõiges kodulehte puudutavas vaid turundajaid
  6. Kasutad oma peamise müügiargumendina „Säästa aega / raha“
  7. Pead oma sihtrühma ülemäära targaks
  8. Unustad külastaja lugemisel „jah“ ütlema panna
  9. Teed külastajale ostmise ja veebis liikumise keeruliseks
  10. Paned kõige olulisema alles teksti lõppu
  11. Annad külastajale korraga liiga palju infot
  12. Kasutad vaid üldisi – pildipanga – pilte
  13. Jätad tekstidele tagasiside küsimata

 

Lisaks toodud nimekirjale aitab sind müüvate kodulehe tekstide loomisel eriti see artikkel.

10 nippi köitva
teksti loomiseks

Alati ei ole copywriter ‘it vaja.
Vii ise mõjus sõnum kliendini.

Nippe näed kohe peale e-maili sisestamist