Emotsioonist ehk kuidas lugejat oma kodulehel hoida

emotsionaalne_copywriting

Käes oli päev, mil kõik uued töökaaslased minu juurde õhtust sööma olid kutsutud.

Plaanisin neile magustoiduks pakkuda oma lemmikut – Pavlova kooki.

Kui olin mune aga 20 minutit ilma tulemuseta mikserdanud, taipasin vihaselt, et olen oma kokkamisgraafikust ametlikult maas.

Tõmbasin mikseri pistikust välja.

Ükski minu külalistest ei jää magustoiduta!

Viie minuti jooksul oli mul take-away tellimus sisse antud ja viha lahtumas.

Emotsioonid ajendavad meid tegutsema kiiremini ja tugevamalt kui ükskõik millised ratsionaalsed seletused.

Niisamuti haarab meid emotsionaalne tekst: sellise teksti lugemist on raske pooleli jätta.

Seega on emotsioon peamine ajend, mis lugejat haarab ja suunab teda tegutsema ka veebis.

 

Veebiteksti 5 erilist omadust

 

Veebitekt_vs_trukitekst

Teksti ülesehitus ja osaliselt ka sisu sõltub otseselt kohast, kust seda loeme.

Ehk teisisõnu, selleks, et sinu veebitekst eesmärgipäraselt töötaks, peab see olema kirjutatud veebi (ja mitte kopeeritud voldikust jne). Miks nii?

Sest veebiteksti toimimiseks on olulised teistsugused nõudmised. Selleks, et lugeja kaks sekundit hiljem su lehelt minekut ei teeks, peab veebitekst olema:

 

#1 Üliselge

Sinu kodulehe külastaja on jahil. Ta kas otsib midagi kindlat või tahab kiirelt aru saada, millega on tegu. Mõlemal juhul vajab ta konkreetset infot, mis ütleks talle keerutamata, kus ta on ja mida ta siit saab.

 

#2 Targalt paigutatud

Kõige olulisem osa tekstist peab igal lehel mahtuma kerimispiirist üles ehk n.ö voldist ülespoole.

Mäletad, kui õppisid koolis essee kirjutamise reegleid? Mäletad, et teksti sõnum pidi välja tulema viimasest lõigust?

Veebis tuleb käituda täpselt vastupidi.

Oluline tuleb ära öelda alguses ning kogu info, milleni jõudmiseks tuleb lehte alla kerida, saab rahuliku südamega jätta teisejärguliseks.

 

#3 Kontsentreeritud

Meie tähelepanu töötab ekraanilt ja paberilt lugedes erinevalt.

Veebis viivad lugemist edasi lühikesed laused ja tekstilõikude lõppu paigutatud pingestavad tekstid või küsimused, mis lugejat järgmisesse lõiku edasi meelitavad.

Vaata näiteks natuke ülespoole “Veebiteksti 5 erilist omadust” avalõigu lõppu. 🙂

 

#4 Osavalt liigendatud

Väga vähesed inimesed loevad veebis tekste täielikult.

Üldjuhul lastakse veebitekstidest pilguga üle, mitte ei loeta sõna-sõnalt.

Seetõttu haarab tähelepanu ja muudab lugemise nauditavaks see, kui lisad oma teksti nimekirju (täpploendeid) ja vahepealkirju jms.

 

#5 Arvestama SEO-ga (search engine optimisation)

Kuigi toote eeliste esiletoomiseks on kõige olulisem siiski tugev tekst, pead leitavuse huvides arvestama ka kindlate märksõnadega, mille abil sinu toote/teenuseni jõutakse.

Kui sinu kasutuses on mitu märksõna, väldid nii automaatselt ka üleliigseid sõnakordusi.

  • Näiteks kui sinu teenuse märksõnad on puhkusereisid, puhkus, paketireisid, rand, päike, saad neid oma teenuse kirjelduses kasutada järgnevalt: SPFactor Travels viib sinu puhkuse sinna, kus särab päike. Pakume puhkusereise ja paketireise planeedi kõige soojematele randadele. (Google mõistab vähemal või rohkemal määral täna ka käändeid).

Kuidas kirjutada veebitekst, millega müüd vanaemale tema enda koogi maha?

 

Et oma veebitekst tööle panna, pea kirjutamisel meeles järgmist:

  • Kellele sa kirjutad. Enne kirjutama asumist pead teadma oma sihtrühma. Nii saad kohandada oma teksti sihtgrupi vajadustele sobivaks.

Näiteks: kirjutades värsketele lastevanematele, ei ole toote kasule keskendudes mõtet rääkida glamuurist ja eksklusiivsusest, vaid pigem säästetud ajast, mida toode neile pakub.

  • Otsusta ära tekstide hääletoon (tone of voice). See on stiil, millega sa tekitad tähelepanu ja jääd meelde oma kindla sihtrühma sees.
  • Jäta veebi avalehe tekstide kirjutamine viimaseks. Selleks ajaks, kui oled täielikult lahti mõtestanud nii oma teenuse/toote kui ka edastatava sõnumi. Nii saad avalehe väärtuspakkumise kirja hulga lihtsamalt, selgemalt ja ka kiiremini.
  • Keskendu igal lehel lugeja kasule. Ära unusta, et ka alamlehed Kontakt ja Meist on kohad, kus lugeja käitumist suunata.
  • Ehita iga tekst üles nii, et ta tekitaks lugeja jaoks kõige olulisema: emotsiooni.

 

3 tehnikat emotsioone sütitava veebiteksti kirjutamiseks 


1. Keskendu sajaga lugeja kasule!

 

Räägi oma lugejale sellest, kui palju tal vaba raha alles jääb, kui ta aknad ära soojustab (- ja mida selle rahaga veel kõike teha! -) ja kui mõnusalt vaikne tal hommikul ärgata on.

Mitte sellest, millised tema uue võimaliku akna iluliistud on.

Keskendudes kasule, annad sa lugejale emotsionaalse põhjenduse sinu tootele/teenusele aega ja raha anda.

Me arvame, et teeme otsuseid ratsionaalselt ja loogiliselt. Kaugel sellest! Take-away lugu mäletad? Meie otsuseid juhib emotsioon.

2. Räägi lugu

loo_jutustamine

Pildi allikas

Emotsionaalne loo jutustamine aitab lugejat kaasata ja inspireerib teda tegutsema. Läbi lugude saame ideedest ja olukordadest paremini aru.

Näiteks: selle asemel, et kirjeldada, kui head rahvusvahelist kulleriteenust sinu ettevõte pakub, räägi oma veebikülastajale (näiteks alamenüüs Meist) lugu sellest, kuidas sa Marokos reisides oma tütrele ideaalse sünnipäevakingituse leidsid, kuid seda postiga Eestisse transportida ei saanud. Kirjelda olukorra absurdsust, oma pettumust ja meelepaha. Ja seda, kuidas tolles hetkes sündis idee luua logistikafirma, mille abil ei pea keegi kunagi ühestki kingitusest loobuma või ühtegi spordivarustust kalli lisapagasi tasu eest lennukiga transportima.

Eelnev lugu on mõjus, kuna igal inimesel on sarnase olukorraga omad kogemused. Just isiklikele paralleelidele toomine muudabki loo jutustamise üheks tugevamaks ja toimivamaks emotsiooniloome tehnikaks.

Muuseas! Lugu ei pea alati olema dramaatiline, küll aga sihtrühmale huvitav ja ajakohane.

3. Too sisse üks või mitu emotsionaalset käivitajat

 

Emotsionaalsed käivitajad on gaasipedaalid, mis panevad lugejat kiiremini sinu valitud sihtmärgi suunas liikuma. Emotsionaalseteks käivitajateks on kindlad emotsioonid nagu:

Usaldus (Leping ei sisalda peidetud tasusid);

Hirm (Ära lenda ilma pagasikindlustuseta!);

Rahaline võit/väärtus (Kui näed sama toodet teises poes odavamalt, maksame sulle raha tagasi);

Kogukonna tunne (Ostes vegan saapad meilt, astud koos teiste jalanõusõpradega välja loomade väärkohtlemise vastu);

Kohene nauding/kiirus (Vastus päringule 2 tunni jooksul; Pildid kätte 1 h jooksul);

Trendi loomine (Näita sõpradele teed – liitu jõusaaliga, mis mängib just sinu antud muusikat)

Aeg (See muru tärkab 2 x varem kui teised murusordid);

Kahtlus (Kas oled kindel, et sinu laps saab kõik vitamiinid kätte?);

Eksklusiivsus (Premium-liikmeid ootab igas lennujaamas üks kihisev Mimosa).


Kasutades oma veebitekstis paari käivitajat korraga, on emotsiooni loomine kindlustatud.

Emotsioon veebitekstis – sama oluline kui suhkur koogis 

 

Teooriast rääkides: emotsioonid saavad alguse limbilisest süsteemist, mis paikneb meie ajukoore all.

Kus_asuvad_emotsioonid

Pildi allikas

Emotsioonid ja emotsionaalsed süsteemid on seotud homöostaatiliste süsteemidega, mis kontrollivad meie vererõhku, südamelööke ja teisi näitajaid.

Portugali neuroteadlane Antonio Damasio on välja tulnud „emotsionaalsete markerite” teooria ja hüpoteesiga, mille kohaselt on kõik meie valikud emotsionaal-somaatiliselt markeeritud.

Ehk teisisõnu: emotsioonid mõjutavad ja juhivad inimkäitumist. Damasio usub, et paljudel juhtudel õpib aju ise kokku panema emotsionaalse kehalise seisundi nõrgemaid, vähem intensiivsemaid versioone, ilma neid kehas reaalselt läbi mängimata.

See tähendab, et me saame ka kirjutajana luua lugeja somaatilise, kehaliselt tunnetatud emotsionaalse kogemuse.

Emotsioonid mängivad olulist rolli inimese keskkonnaga kohanemise juures ning loovad silla ratsionaalsete ja mitteratsionaalsete protsesside vahel.

Emotsiooniloome töötab samal kombel nii haaravast tekstist kui põnevast filmist osa saades: tänu peegelneuronitele saame lugeja/vaatajana end samastada kirjeldatud emotsioonidega–tunda seda, mida kirjeldatakse ja näidatakse.

Emotsioonide loomisele ja emotsioonide peegeldamisele aitab eriti hästi kaasa rikkalik ja täpselt kasutatud keel. Keel seega mitte ainult ei peegelda emotsioone, vaid ka loob neid.

Mõistes konkreetset emotsiooni, mis inimesi sinu toodet või teenust ostma kannustab, saad ka oma klientide valikuid teadlikult juhtida.

Kokkuvõtteks 

 

Sinu veebitekstidel on üks eesmärk – panna võimalik klient sulle soovitud suunas tegutsema.

Selleks pead sa talle selgeks tegema, mis kasu ta sinu tootest saab ning andma talle eelnevast lähtuvalt emotsionaalse põhjenduse tegutsemiseks.

Sinu erilist sõnumit aitabki paremini kohale viia spetsiaalselt veebi jaoks kirjutatud tekst, mis tõukub tehnikatest, mis muudavad veebist lugemise hõlpsaks ja emotsionaalselt kaasavaks.

 

10 nippi köitva
teksti loomiseks

Alati ei ole copywriter ‘it vaja.
Vii ise mõjus sõnum kliendini.

Nippe näed kohe peale e-maili sisestamist