Kuidas kodulehega kindlalt ämbrisse astuda?

blank
Pole vahet, kas oled ise kodulehe tellija või üks spetsialistidest, kes veebilehe loomises osaleb – kõik järgnev on kirja pandud just sinule mõeldes.

Viise, kuidas koduleht kindlalt ära rikkuda, on palju. Mõnikord on süüdlaseks kesine tekst, mõnikord disainivääratus, mõnikord lihtsalt läbimõtlemata loogika, halvemal juhul kõik korraga. Vaata see tüüpvigade loetelu üle. Kui saad päriselt aru, mis neis vigades halba on, oskad neid ka vältida.

blank

#1 Sa ei pöördu kliendi poole otse

blank

Leidub ettevõtteid, kes eelistavad oma veebitekstides otse lugeja poole mitte pöörduda. Otsest sinatamist peetakse teinekord isegi kerglaseks ja liiga ameerikalikuks. Arvatakse, et eestlasest klient on konservatiivsem ja eelistab umbisikulisust.

Tegelikult aga on otse pöördumisel oma põhjendus.

Kujutle, et viibid koosolekul, kus võtab sõna ülemus. Ta hakkab rääkima probleemist. Üks klientidest on rahulolematu ja süüdistab ettevõtet enda häbistamises. Kui ülemus jääb umbisikuliseks ja räägib olukorrast, kus „klienti on häbistatud“, pole sul põhjust teemale tähelepanu pöörata. Võib-olla isegi ohkad kergendusest, mõeldes: „Jumal tänatud, et see minusse ei puutu.“

Asi oleks hoopis teine, kui ülemus vaataks sinu suunas ja lausuks: „Sa häbistasid meie klienti.“ Nüüd on teema isiklik ja puutub otseselt sinusse. Ülemusel on sinu täielik tähelepanu.

Turunduslike tekstidega kliendi poole pöördudes kehtib sama printsiip. Muidugi ei peaks sa kliendiga kärkima, aga aja asi isiklikuks positiivses võtmes! Kui sinu sõnum puudutab otseselt kliendi käekäiku, on tal hoopis rohkem põhjust sind ära kuulata. Just sellepärast soovitataksegi klienti sinatada.

blank

#2 Kirjutad liiga keeruliselt

blank

Hea copy teeb heaks eelkõige lihtsus ja arusaadavus. Võiks arvata, et tõeliselt lihtsasti arusaadavat teksti luua on samuti lihtne, kuna puudub vajadus keeruliste sõnamängude ja metafooride järele, aga tegelikult võib teksti lihtsustamisele kuluda tunde.

Saad oma teksti keerukust kontrollida Google Translate’i abil:

  • Sisesta sinna üksikuid tekstilõike või lase terve koduleht sulle arusaadavasse võõrkeelde tõlkida.
  • Kui algtekst on lihtne ja selge, jääb üldjoontes arusaadavaks ka tõlge.
  • Kui võõrkeelne tekst on hoopis midagi muud kui see, mis peaks olema, on algtekst ilmselt liiga keeruline.

BLANK

Ära lihtsat teksti pelga. Sul pole tarvis olla ülearu nutikas või superloominguline. Suure tõenäosusega on sinu klient tavaline inimene, kes ei käigi ettevõtete veebides kirjanduslikku elamust otsimas. Kui sinu tekst on selge ja informatiivne, piisab sellest täiesti.

blank

#3 Eksid rõhutamise reeglite vastu

blank

Teksti kõige tähtsamaid osi soovitakse reeglina rõhutada. Ent pea meeles, et kui kõik on oluline, pole enam miski oluline.

Mõtle viisidele, kuidas olulisemaid tekstiosi esile tuua. Kõigepealt meenuvad paks kiri, suurtähed, pealkirjad ja värvilised üleskutsenupud, eks?

Iva peitub mujal.

Ainus viis teksti esile tuua on muuta see ülejäänust selgelt eristuvaks. Paks kiri ei too midagi esile, kui paksu kirja pannakse terve pikk lause või lõik või veel hullem – kogu tekst.

BLANK

Pealkirjast pole suuremat tolku, kui see venib neljale reale või sellele järgneb mitu üherealist lõiku.

Vahel tundub, et ühes lõigus on mitu olulist asja, vahel aga, et kõik on oluline. Paks kiri kaotab aga efekti, kui ei teki selget fooni, millest see eristuks. Seega mõtle alati läbi, mida rõhutada tahad, ja veendu, et oled esiletõstmise võtteid õigesti kasutanud.

BLANK

Halb
BLANK
Hea
BLANK
Mais on eelis varajastel linnukestel! Telli Husqvarna murutraktor Trakats 445 esimeste seas ja anname sulle kingiks iPhone 9.Mais on eelis varajastel linnukestel! Telli Husqvarna murutraktor Trakats 445 esimeste seas ja anname sulle kingiks iPhone 9.  

blank

blank

#4 Karussellist on saanud sinu kinnisidee

blank

Kuniks see puudutab lõbustusparke, on kodulehega kõik korras. Kui oled aga veendunud, et veebilehel on kindlasti vaja karussellina mitut bännerit kuvada, on see probleem. Paljud uuringud väidavad, et karussellid ei tööta. Veebi külastajad ei saa karussellidelt soovitud infot kätte, sest enamasti ei jõua nad teksti enne kaadri vahetumist läbi lugeda (mõtle näiteks vahelduvale klienditagasisidele).

blank

Aga Amazonil on karussell! Ja Elisa kasutab karusselle!

Jah. Aga sina ei ole Amazon. Ega Elisa.

blank

Amazonil ja Elisal pole enam tarvis selgitada, millega nad tegelevad. Neil on tuhandeid korduvkliente, kes teavad täpselt, kuidas nende veebileht töötab. Pealegi kuvavad gigandid karussellis reeglina uusi tooteid, mitte väärtuspakkumisi.

Kuniks sina pead veel selgitama, millega su ettevõte tegeleb, ning sul pole tuhandeid korduvkliente, kes orienteeruvad sinu veebis sama hästi nagu kodutänavas, tuleks karussellist selguse mõttes loobuda.

blank

#5 Paigutad blogipostitused esilehele

blank

Copywriting’u üks rusikareegleid on, et teksti olgu nii vähe kui võimalik, kuid täpselt nii palju kui vaja. Seda võiks silmas pidada ka veebi esilehte plaanides. Kas kõik, mis sa sinna paigutada mõtlesid, on ikka hädavajalik?

Pole üldse harv, et blogipostituste/uudiste eelvaade lisatakse esilehele lihtsalt sellepärast, et „nii on kombeks“ ja „olen teistel ka näinud“. Tegelikult peaks alustama sellest, kas blogipostituste lugemine on osa müügitunnelist?

Näiteks blogija puhul on blogipostituste kaudu käiv liiklus tema leib. Sel juhul on loomulik, et postitusi kuvatakse kohe esilehel. Blogipostitusi võivad kohe esilehel kuvada ka koolitajad ja/või raamatukirjutajad. Sel juhul aitavad postitused lugu rääkida ning on üks parimaid viise, kuidas kliendile oma oskusi ja teadmisi tutvustada.

Kui blogi peetakse pigem SEO tarvis või on blogis üldse ainult neli artiklit aastast 2013, võid esilehe rahumeeli koormamata jätta.

blank

#6 Kasutad termineid, mida klient ei mõista

blank

Nii SEO kui ka kontakti saavutamise mõttes on oluline kasutada kliendiga suheldes sõnu, mida ka tema teenusepakkujast mõeldes ja rääkides kasutab.

Sa pole kindel, kas peaksid koolitusi nimetama koolitusteks või kursusteks?Kuula kliente ja kasuta sõna, mida nemad eelistavad:

  • Abiks on märksõnade analüüs, sest Google teab, mida kõige rohkem otsitakse.
  • Ringi tasub vaadata ka foorumites, kus sihtrühm aega veedab ja oma probleemidele lahendusi otsib.

BLANK
Isegi kui tekib kiusatus teha revolutsiooni ja leiutada olemasolevale üldkasutatavale sõnale loominguline alternatiiv, ei pruugi see olla hea mõte.

Võõrapärased ja inglise keelest saadud tuletised (eriti IT ja tehnoloogia valdkonnas) on käibele jäänud põhjusel, et neid mõistetakse üheselt. Kindlam on vanadele terminitele truuks jääda, sest kui klient tekstist eestindamise või uudissõna loomise tagajärjel aru ei saa, võib see tähendada rahalist kaotust.

blank

#7 Jääd väärtuspakkumisega liiga pinnapealseks

blank

Ilmselt oled juba teadlik, et tooteid ja teenuseid tutvustades peaksid rääkima eelkõige nende lõppkasudest, mitte omadustest. See tundub hoopis lihtsam, kui tegelikult on.

blank

Kuidas siis ikkagi väärtuspakkumise tuumani jõuda? Lihtsalt esita küsimus „miks see hea on?“, kuniks vastus on täiesti selge.

blank

Oletame, et fookuses on tõhus kaalualandusprogramm ja sa soovid välja tuua, et muuhulgas aitab see kehast mürkaineid välja uhada. Aga mürkainete väljaajamine ei ole lõppkasu, see on omadus. Miks on hea mürkained välja uhada? Sest siis saab seedetrakt puhtaks. Aga miks seedetrakti puhtus hea on? Sest siis on sul kergem tunne, oled energilisem ning kokkuvõttes ka paremas tujus. Alles viimase vastusega jõudsid tõelise kasuni.

Sellise mõttemängu peaksid läbi tegema iga kasu sõnastades. Vaid nii võid olla veendunud, et sinu jutus on tuuma.

blank

#8 Ajad külastaja ülekoormatud menüüga hulluks

blank

Üldjuhul soovitatakse kodulehe menüüribale paigutada maksimaalselt seitse valikut. Sellist kogust infoühikuid suudab aju veel kenasti haarata ja kiirelt menetleda. Suurem arv valikuid koormab aju üle.

Mida siis teha, kui menüüvalikuid on ikkagi rohkem ja neid pole võimalik kokku tõmmata? Kasuta kaht menüüriba!

Jaga menüü kahte mõistlikku kategooriasse ja tekita mõlemale eraldi jaotus. See muudab lehel navigeerimise oluliselt lihtsamaks ja kliendil ei löö valikud silme eest kirjuks. Hea disainer suudab selle ülesande mängleva kergusega lahendada.

Siin on kaks head näidet:

blank



blank

blank

#9 Sa ei suuda tilulilust loobuda

blank

Tänapäeval pakub disain igasugu põnevaid võimalusi – animatsioone, slaidereid jne. Aga kas sul on neid vaja? Õigemini, kas veebi külastaval kliendil on neid vaja?

Enne iga uhkeldava vidina lisamist küsi endalt, kas see teeb sõnumit tugevamaks või nõrgestab seda? Ega see külastaja tähelepanu olulisest eemale juhi? Äkki käib see külastajale hoopis närvidele ja segab tema mõttelõnga?

Kindlam on ebaolulistest elementidest loobuda.

Kui see pole just hädavajalik, ära risusta veebilehte gifide, karussellide, plinkivate logode, vahelduva klienditagasiside, taustapiltide, mitme eri fondi ja muu sarnasega. See pole kasutajasõbralik ning kõige tipuks aeglustab ka kodulehe laadimiskiirust.

blank

#10 Kogud kontakte kõige agressiivsemal moel

blank

Selleks et saada uudiskirja listi pop-up’i abil üks soe kontakt, peab lehte keskmiselt külastama 1319 inimest. Jah, see number on välja arvutatud! See tähendab, et ühe huvilise nimel tuleb ärritada keskmiselt 1318 ülejäänut.

Näitajad võivad muidugi erineda, aga isegi kui see number on poole või isegi kolmveerandi võrra väiksem, siis kas see mäng väärib küünlaid? Ehk tõesti, kui kodulehte külastab iga päev mitu tuhat inimest, aga väikse või keskmise tegijana ilmselt mitte.

Kontakte saad koguda ka palju vähem häirival moel. Paiguta liitumisvorm päisesse või jalusesse, lisa mõni pakkumine ja sõnasta see atraktiivselt, või paiguta see strateegilisse kohta keset põnevat sisu. Kellel huvi, leiab võimaluse kenasti üles. Neid aga, kellel pole huvi, ei peleta sa agressiivse hüpikuga vähemasti kohe minema.

blank

#11 Sa ei taga teksti loetavust

blank

Selle punkti vastu on võimalik eksida õige mitmel moel. Loetavuse seisukohalt on üks tähtsamaid faktoreid kontrastsus. See tähendab, et tausta ja teksti värvide kontrast peab olema õiges vahekorras. Selleks peetakse suhet 4,5 : 1 tava- ning 7 : 1 suure kirja puhul. 

Värvide kontrastsuse saad välja selgitada spetsiaalsete tööriistade abil:

blank
NB! Kontrolli teksti ja tausta kontrastsust igaks juhuks ka siis, kui kasutad mõne templiidi vaikimisi värvilahendust – isegi need värvid pole alati õiges vahekorras.

blank

#12 Lased asümmeetrial võimust võtta

blank

Leidub inimesi, kes otsivad kogu aeg ja täiesti teadlikult täiust ning sümmeetriat. See meeldib neile. Neid kutsutakse pedantideks. Ja mõnikord ka karmimate nimedega…

Taolisest nõudlikust silmast on aga kasu, kui oled loomas kodulehte ja tahad jõuda tulemuseni, mis paistaks korrektne ja professionaalne. Harmoonilist tulemust aitab saavutada see, kui sa:

  • hoiad samaväärsed pealkirjad kõikjal ühesuurused;
  • kasutad põhitekstis ainult üht fonti, mitte erinevaid;
  • veendud, et tekstilõikude vahele jäävad reavahed on kõikjal ühtlased;
  • joondad samaväärsed tekstid ja tekstiosad ühesuguselt;
  • jätad teksti ümber piisavalt „õhku“.

blank

„Ega tavaline veebikülastaja oska sellistele asjadele tähelepanu pöörata, ta pole nii tark,“ mõtled? Sul on õigus. Teadlikult ta seda ei teegi, aga alateadlikult küll.

Meie aju on nii üles ehitatud, et otsime pidevalt sümmeetriat ja korda. Isegi kui disainist mitte midagi teadev veebikülastaja ei suuda konkreetselt välja tuua, mis teda häirib, pärsivad asümmeetria ja korralagedus võimet sõnumit tajuda. Seda sa ju ometigi ei taha?

Päris kindlasti tahad sa kodulehte, mis külastajaid kõnetab. Kui paned kõik kodulehe elemendid omavahel kokku kõlama ja suudad levinumaid vigu vältida, oled soovitud suunas suure sammu edasi astunud.

blank

Artikkel on sündinud Gill Andrewsi raamatu „Making Your Website Work: 100 Copy & Design Tweaks for Smart Business Owners“ põhjal.

blank

10 nippi köitva
teksti loomiseks

Alati ei ole copywriter ’it vaja.
Vii ise mõjus sõnum kliendini.

Nippe näed kohe peale e-maili sisestamist